Музикална педагогика – ръководство на музикална формация (изнесено обучение)

Срок на обучение: 2 семестъра

Форма на обучение: редовна (платено обучение, изнесено обучение)

Ръководител: гл. ас д-р Марина Апостолова

e-mail: mgapostolo@uni-sofia.bg

Магистърската програма е ориентирана към кандидатите, които желаят да надградят своите базисни знания и умения свързани със спецификата на музикалното изкуство, да координират, управляват и реализират музикално-образователния процес в предучилищното и училищното образование. Комплексната насоченост на програмата осигурява широкопрофилна подготовка, даваща необходимите професионално-педагогически и социални компетентности, които трябва да притежава музикалният педагог. Професионалната подготовка на Магистъра – музикален педагог - ръководител на музикална формация предполага задълбочени теоретични познания в областта на музиката.

Придобитите в процеса на обучение професионални компетентности се изразяват в прилагането на иновативни методи и форми на работа, ориентирани към компетентностен подход в обучението, развиващ креативност и творческото мислене. Те са свързани и имат отношение към планирането и организирането на възпитателната дейност, откриването, регистрирането и развиването на музикално-изпълнителските и музикално-аналитичните способности, когнитивните, социалните и творчески умения. Придобитите социални компетентности подпомагат изграждане на позитивна образователна среда, оказваща подкрепа, насочена към подобряване на резултатите от обучението, усвояване на знания. Придобиването на умения и нагласи, за самостоятелен живот, за междуличностно и междукултурно общуване съдейства за възпитанието, развитието и изявата на личностния потенциал, насърчава и формира положително отношение към музикално изкуство.

В резултат от обучението студентите-магистри ще придобият квалификация учител по музика, приложима в сферата на образователните институции в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена).

Професионалната подготовка на магистъра по музикална педагогика – ръководство на музикална формация обхваща следните области: психология, педагогика, музикална теория, музикален и танцов фолклор, компютърни технологии, мениджмънт и изпълнителско изкуство.

В Магистърска програма „Музикална педагогика - ръководство на музикална формация“ могат да кандидатстват студенти, завършили ОКС“ Бакалавър“. Завършилите други образователни направления, освен 1.3 Педагогика на обучението по…(музика) и 8.3 Музикално и танцово изкуство полагат интегриран кандидатстудентски изпит:

- по музикален инструмент, или пеене

- по теория на музиката

 

НАСОЧЕНОСТ, ОБРАЗОВАТЕЛНИ ЦЕЛИ

Квалификационната характеристика покрива целите на специалност „Музика“ в образователно-квалификационната степен “магистър”. Комплексната насоченост на програмата разширява параметрите на необходимите компетентности, на завършилия специалист с квалификационно наименование (професионална квалификация): „Учител - музикален педагог, ръководител на музикална формация“. Теоретичната и практична подготовка в областта на музикалното изкуство се съчетава с необходимите професионални компетентности и в областта на българския музикален фолклор. Квалификационната характеристика на музикалния педагог – ръководител на музикална формация изисква следните умения и знания:

Планира, организира и провежда преподавателска и възпитателна дейност в часовете по музика посредством развиване на музикалните способности на учениците;  
Открива, регистрира и развива музикалните способности на учениците посредством дейностите: възприемане, възпроизвеждане и импровизация;
 
Изгражда музикално-изпълнителски, музикално-аналитични, когнитивни, социални и творчески компетентности в ученика, в контекста на ключовите компетентности съобразно Европейската квалификационна рамка;
 
Формира практически умения съобразно спецификата на музикално-образователния процес;
 
Стимулира творческата изява и развитие на учениците;
 
Прилага методи и подходи, стимулиращи личностното развитие на учениците;
 
Повишава комуникативните умения на учениците посредством социалната роля на музиката.

 

ОБУЧЕНИЕ (ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ, НЕОБХОДИМИ ЗА УСПЕШНА ПРОФЕСИОНАЛНА ДЕЙНОСТ; ОБЩО ТЕОРЕТИЧНА И СПЕЦИАЛНА ПОДГОТОВКА И ДР.)

Тази цел се покрива с квалификационната характеристика на специалност, в която се посочва какво трябва да знае и умее завършилият специалист с квалификационно наименование учител по музика:
 
Притежава широк спектър от теоретични и практически знания за развиване на творческите способности на учениците;
 
Познава спецификата на индивидуалната самостоятелна творческа изява.
 
Познава спецификата на груповото музициране;
 
Планира и организира индивидуалната и колективната творческа изява на учениците в процеса на музикално-изпълнителската дейност;
 
Прилага подходящи и специфични методи за оценка на постиженията на учениците, съобразени с възрастта и степента на трудност;
 
Притежава познания свързани с ключови копетентности заложени в Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот;
 
Притежава знания в областта на стратегиите и прилаганите политики, насочени към развиване на уменията на учениците;
 
Притежава знания за реализиране на интердисциплинарно обучение посредством средствата на съвременните информационни и комуникационни технологии;
 
Демонстрира способност за справяне с организационни проблеми;
 
Разбира заложените цели и очаквани резултати в контекста на музикално-образователния процес.

 

ПРОФЕСИОНАЛНА РЕАЛИЗАЦИЯ

Квалификационната характеристика определя и длъжностната характеристика на магистъра по музикална педагогика. Той има право да работи като:
 
Учител по музика в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена);
 
Учител, преподавател, музика в занимания по интереси;
 
Учител, музика в център за подкрепа за личностно развитие и в Националния дворец на децата.
 
Условия за кандидатстване:
 
В Магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“ могат да кандидатстват студенти, завършили ОКС „бакалавър“.
 
Класирането за магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“– платена форма на обучение, става по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от добър и полагат интегриран кандидатстудентски изпит по:
 
− теория на музиката (по приложен конспект).
  
Конспект за магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“
 
Звук, тон, шум. Качества на тона. Натурален звукоред.
Музикална система. Музикален звукоред
Музикален строй. Темпериран строй. Енхармонизъм. Полутонове- диатонични и хроматични.
Линейно-нотна система. Нотни ключове. Нотиране и четене на „сол“ и „фа“ ключ. 
 Записване трайността на тоновете. Начини за удължаване стой- ността на нотите. Паузи Прости интервали. Мелодични и хармонични. Количествена и качествена величина на интервалите. Обръщение на интервалите. Строеж, определяне, слухови задачи.
Лад, тоналност, гама. Тоналности до 7 знака. Видове тоналности. Квинтов и квартов кръг- dur, moll.

 

ЛИТЕРАТУРА

Основна:
 
    1. К. Константинов – Обща теория на музиката, ДИ „Наука и изку- ство“, 1960
    2. П. Минчева, П, Попова – Елементарна теория на музиката. Задачи и упражнения, ДИ Музика, 1987
    3. П. Хаджиев – Елементарна теория на музиката, Издателство Му- зика, София, 1983
    4. Р. Дюлгерова-Пръвчева – Теория на музикалните елементи. Тестове, Нов български университет, 2017
 
Допълнителна:
 
    1. В. А. Вахромеев – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1963
    2. И. В. Способин – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1956
 
    При подготовката на студентите в магистърската програма се прилага смесен вариант на обучение, чрез който се съчетават присъствени и вир- туални занимания. По този начин се осигурява независимост от време и място с използване на електронна платформа. Така се постига индивиду- ализация и диференциация на учебния процес, с възможност за прилагане на различни стилове на преподаване и учене, организация на съвместни синхронни и асинхронни учебни дейности в процеса на обучение.

    Изнесено обучение във филиал – гр. Бургас ще стартира при група от минимум 6 студенти.